Selvevaluering 

PLAN FOR SELVEVALUERING        2024 – 2025

Baggrund

I lovens § 17, stk.1, står der: Bestyrelsen skal tilrettelægge en plan for skolens årlige evaluering af dens virksomhed i forhold til værdigrundlaget.

Dette uddybes i lovforslagets almindelige bemærkninger, hvor der står: Lovforslaget indeholder en bestemmelse om, at enhver skole en gang årligt foretager en selvevaluering på baggrund af skolens værdigrundlag, de mål den har stillet sig, den måde skolen har ønsket at nå målene på og resultaterne heraf. Selvevalueringen skal være offentlig tilgængelig i et sprog og en form, som er alment forståelig.

På baggrund af skolens værdigrundlag skal skolen hvert år foretage en evaluering af virksomheden. Skolens evaluering kan fra år til år tage udgangspunkt i forskellige dele af værdigrundlaget.

Bestyrelsen skal udarbejde en plan for den årlige evaluering, og planen skal fremgå af bestyrelsens protokol.

Skolen kan således selv vælge:

  • hvilke dele af værdigrundlaget, der skal danne udgangspunkt for årets evaluering,
  • evalueringsgenstanden,
  • evalueringsmetoden,
  • hvem der udfører evalueringen,
  • evalueringens konklusioner, og
  • anvendelsen af evalueringen.

 

Værdigrundlag

​Det er vores grundsyn, at alle mennesker er lige værdifulde og skal behandles ligeværdigt.

Alle skal have mulighed for at udvikle sig og har ret og pligt til at tage del i samfundet efter evne.

Evalueringsgenstand

Undervisningsevaluering

Overordnet Mål

Fokus på selvevalueringen for SRE er undervisningsevaluering. Gennem evalueringen skal vi dygtiggøre os og skabe udvikling. På Sofie Rifbjerg Efterskole arbejder vi for, at eleverne bliver så dygtige de kan. Evalueringen skal være med til at sikre, at eleverne får det optimale udbytte af undervisningen. Evalueringen skal være med til at højne kvaliteten af den skriftlige dokumentation, så elevens faglige udvikling fremstår tydeligt. Evalueringerne foregår som en løbende integreret del af al undervisning på Sofie Rifbjerg Efterskole.

 

Mål

Underviserens opgave er at sikre undervisningsmiljøet justeres således den enkelte elev får det optimale udbytte af undervisningen, herunder:

  • Eleverne medinddrages
  • Den planlagte evaluering ud fra lektionsplaner gennemføres og der justeres efter dem
  • Evalueringen dokumenteres og inddrages i elevprofiler
  • Der udvikles evaluerings værktøjer
  • Der bliver skabt en evalueringskultur, som sikrer det overordnede mål

  

Metode

  • Afprøvning af forskellige evalueringsværktøjer
  • Udvikling af evalueringsværktøjer
  • Øget viden om evalueringsmetoder
  • Planlagte spørgeskemaer
  • Dokumentation for planlagt evaluering jf. indholdsplaner
  • Kollegial supervision

 

Evalueringsmetode

  • Feedback fra eksterne samarbejdspartnere
  • Interviews
  • Spørgeskemaer
  • Dialog
WordPress Cookie Plugin af Real Cookie Banner