Vores tilgang til ADHD
Vi udvikler til ansvar.
På Sofie Rifbjerg Efterskole mener vi, at ansvarlighed for sig selv, hinanden og omgivelserne danner grundlaget for, at den enkelte kan deltage aktivt i et demokratisk samfund. For unge med ADHD kan netop ansvaret for sig selv og andre være vanskeligere at udvikle og balancere – blandt andet på grund af impulshandlinger. Derfor sætter vi i vores tilbud til unge med ADHD endnu mere fokus på arbejdet med ansvar. Med tæt opfølgning og vejledning fra lærere træner vi ansvaret intensivt i dagligdagssituationer.
Vi oplever hvert år, at unge med ADHD har mange ressourcer at tilbyde samfundet, når de selv bliver bevidste om, hvordan de bedst bruger dem.
Fokus på balancen mellem at lære og at være
På Sofie Rifbjerg Efterskole tror vi på, at høj livskvalitet opstår, når vi kan balancere både at lære og at være. Derfor fokuserer vi på den enkeltes alsidige udvikling. Undervisningen på Sofie Rifbjerg Efterskole er meget praktisk orienteret, men den boglige undervisning spiller også en stor rolle i vores hverdag. Undervisningen i de boglige fag er særligt tilrettelagt med vilkår og individuelle hensyn, så den enkelte elev profilerer mest muligt af undervisningen.
Naturen understøtter alsidig udvikling
Vores naturlige omgivelser giver mange muligheder for alsidig udvikling og ser ud til at fremme ro og koncentration hos unge med ADHD. Derfor spiller aktiviteter og eftertanke i forskellige naturlige rum en særligt stor rolle i ADHD-tilbuddet.
Ofte er manglende handlekraft ikke noget problem for unge med ADHD. Udfordringen består i højere grad i at vurdere konsekvenserne af en handling og, hvilke handlinger der derfor er befordrende at iværksætte. Vurderingen af, hvad der er hensigtsmæssigt at bruge sine kræfter på, vil være til løbende dialog i samspillet mellem voksne og unge i vores ADHD-tilbud.