Selvevaluering Sofie Rifbjerg Efterskole 2021-2023
Sociale mursten, individuel trivsel og kompetenceudvikling.
Formål: Hvordan kan de fysiske rammer understøtte trivsel, individuel udvikling og kompetenceudvikling på SRE? Hvordan kan vi i evalueringen dokumentere om fysiske rammer og foranstaltninger understøtter formålet?
Evalueringen er bygget op over tre strategiske målsætninger 1. øge elevernes individuelle trivsel 2. styrke elevernes sociale relationer 3. understøtte elevernes kompetenceudvikling
Værdigrundlag, værdier og vision:
Værdigrundlag
Det er vores grundsyn, at alle mennesker er lige værdifulde og skal behandles ligeværdigt.
Alle skal have mulighed for at udvikle sig og har ret og pligt til at tage del i samfundet efter evne.
Mål
Vores mål er at drive undervisning og samvær for elever med særlige
læringsforudsætninger.
Vi har et humanistisk livssyn, og vil via dannelse, opdragelse, omsorg, undervisning og samarbejde på efterskolen skabe det rum, der gør, at den enkelte i øjenhøjde kan undersøge sin egen sårbarhed, og udvikle de kompetencer, der gør, at de stopklodser som livet præsenterer én for, trods usikkerhed bliver overvindelige og kilde til ny glæde og udvikling.
Målet kan således beskrives i følgende overskrifter:
- at forøge den enkelte elevs viden og erfaringer, både personligt og fagligt.
- at udvikle selvstændighed, selvtillid og selvværd.
- at udvikle ansvarlighed over for sig selv og andre.
- at eleven forholder sig til sin egen fremtid.
- at eleven oplever succes, ved at gennemføre et eller flere skoleår.
Vision
- Ved en vision forstår vi et billede af en ønsket fremtid: Inden for synsvidde, men uden for rækkevidde. Med en vision for Sofie Rifbjerg Efterskole ønsker vi at alle – elever, medarbejdere, bestyrelse, forældre – har et tydeligt billede den fremtid, vi ønsker for vores skole. Noget fælles at navigere efter, som kan give sammenhæng og retning. Både i dagligdagen og når de langsigtede prioriteringer skal besluttes.
- Sofie Rifbjerg Efterskole vil være blandt Danmarks bedste specialefterskoler til individuel udvikling.
- Vi sætter eleven i centrum, finder potentialet og skaber tydelige resultater. Vi ved hvad vi kan, og ikke kan.
- Vi er stærke på fritidsdelen. Vi skaber gode rammer og relationer hele døgnet. Vi bruger hinandens unikke kompetencer og faglighed. Vi sikrer elevens trivsel og faglighed.
VÆRDIER
PROFESSIONALISME
– Tydelighed. Handling. Fælles besluttet pædagogisk værktøjskasse. Velforberedt. Grundighed. Faglighed. Fokuseret og løbende evaluerende. Punktlig. Kompetent.