Som tager sit afsæt i skolens pædagogiske strategi om at udvikle eleverne via ”nærmeste udviklings zone” (Vygtotsky).
Ved de fag som eleverne undervises i foretages også realkompetencevurdering ud fra fagets mål og indholdsplan. Dette gøres ved hver afslutning af en periode. Skoleåret er delt op i tre perioder.
Vi har evalueret elevernes realkompetenceskemaer og vurdere, at alle elever har udviklet sig og oplevet en progression i et eller flere fag eller områder. Vi vurdere, at metoden har en positiv virkning på eleverne som oplever og reflekterer ved samtalerne over, at de selv oplever forbedring. En refleksion som også danner udgangspunkt på de områder hvor eleven har behov for at rette et særligt fokus.
Vi vurderer fremadrettet, at vore spørgsmål i skemaerne som elever og lærere besvare, kan være svære for eleven at forstå og det derfor tager megen tid at forklare eleven meningen med spørgsmålet.
Som følge heraf er der nedsat en arbejdsgruppe, hvis kommissorium er at formulere vore spørgsmål enkelt, skarpt og i et hverdagssprog.
Fokusområde er spørgsmål til de sociale og personlige kompetencer.